BCTN gaat haar 8e terminal bouwen: “Gheys start 2e containerterminal in partnership met BCTN”.

Na opstart van haar inland containerterminal in Mol in 2007 zal GHEYS in partnership met BCTN een 2de containerterminal opstarten in Beringen op de door GHEYS in 2013 verworven terreinen van Dow Chemicals. Het terrein sluit via de kanaalkom aan op het Albertkanaal. Aan BCTN zal een langdurig gebruiksrecht worden toegekend op een oppervlakte van 20.000m2. Hier zal BCTN begin 2018 haar 8e terminal; de derde terminal in België opstarten.

Momenteel behandelt BCTN Meerhout zo’n 8500 containers per jaar voor Gheys. De nieuwe terminal zal via het Albertkanaal voor een directe verbinding zorgen met de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam. De logistieke site van Gheys, meer dan 50 ha groot, is gelegen op het industrieterrein Ravenshout, vlak langs de E313 en met ontsluiting via het spoor. Dit komt zowel de efficiëntie als de duurzaamheid ( minder trucks op de weg en minder CO2 uitstoot) ten goede en zorgt alleen maar voor winnaars.

“Zowel bij GHEYS als bij BCTN is duurzaamheid een belangrijk begrip. Zo maakt GHEYS al jaren gebruik van de binnenvaart en investeert het voortdurend in de vergroening van haar vloot. Momenteel is GHEYS ook volop bezig met de realisatie van drie windmolens in Beringen voor duurzame energie aldus CEO Ronny Joos. In mei 2017 heeft BCTN als enige inland operator de tweede Lean & Green Star ontvangen. BCTN probeert haar diensten zo duurzaam mogelijk uit te voeren, onder andere door het gebruik van energie zuinig equipment. Door de nieuwe terminals in Geel en Beringen haalt Gheys en BCTN samen meer dan 50.000 ( op termijn 80.000) vrachtwagen ritten per jaar van de weg”, aldus BCTN CEO Joop Mijland.

De terminal zal in eerste instantie de verdere groei van de verwachte instroom van containers richting GHEYS ondersteunen. Tegen 2020 wordt een volume van meer dan 20.000 containers per jaar verwacht (+235%). Naast het volume van GHEYS zal de terminal die geopereerd wordt door BCTN samen met haar 7 andere terminals een netwerk vormen en op termijn ook volumes van derden behandelen. De totale capaciteit van de terminal bedraagt immers ca 50.000 containers. De terminal zal uitgerust zijn met een elektrische portaalkraan en zal 6 dagen per week operationeel zijn van 7u am tot 19 u pm. Langs waterzijde zal de terminal opereren via duwbakken waarbij er dagelijks twee duwbakken in Beringen zijn en een duwbak in Antwerpse haven.

Beringen BCTN

Vlnr: Joop Mijland (BCTN), Ronny Joos, Dirk Gheys (allebei Gheys), David Huybrechts (BCTN).


Over BCTN

Al sinds 1987 is BCTN actief met een container terminal in Nijmegen. Dit initiatief heeft inmiddels veel navolging gekregen. Inmiddels wordt al een groot gedeelte van de containers, bestemd voor de binnenlandse markt, via een van de zeven inland terminals van BCTN af-/aangevoerd. Steeds meer bedrijven zien de voordelen van deze duurzame manier van transport.

Over Gheys
Gheys is al meer dan 100 jaar actief in de transportwereld en verleent sinds 1992 ook logistieke diensten aan haar klanten. Het bedrijf specialiseerde zich de laatste 3 decennia in vervoer, opslag en behandeling van polymeren voor de petrochemische sector.

Over Lean & Green
Lean & Green is binnen Europa het meest toonaangevend programma op het gebied van duurzame logistiek. Het stimuleert organisaties om met elkaar te groeien naar een hoger duurzaamheidsniveau, door maatregelen te nemen die niet alleen kostenbesparingen opleveren, maar gelijktijdig milieubelasting reduceren én tot een efficiëntere inrichting van de bedrijfs-/logistieke processen leiden. De uiteindelijke doelstelling van Lean & Green is zero-emissie, gesymboliseerd door de 5e Lean & Green Star.

BCTN
Over de auteur

"Het creëren van een sterk Inland Terminal netwerk; dat is BCTN's missie. Wij hebben inland terminals in Alblasserdam, Beringen, Den Bosch, Geel, Meerhout, Nijmegen, Roermond en Venray."