Green Solutions for connecting the flows

Steeds meer bedrijven zien tegenwoordig het belang in van bewuster omgaan met onze natuur en kiezen daarom voor duurzame oplossingen. Intermodaal containervervoer per barge is niet alleen zeer betrouwbaar en kostenefficiënt, maar ook de meest groene vorm van transport. BCTN loopt voorop als het gaat om duurzame maatregelen.

De duurzame doelstelling van BCTN

Transport per binnenvaartschip is relatief energiezuinig en levert al snel een CO2-reductie van 20 tot 40 procent op ten opzichte van vervoer per vrachtwagen. Ook mede doordat de file-druk op de snelwegen wordt verminderd.Jaarlijks publiceert BCTN al de CO2-footprint die de transporten opleveren. Met onze online CO2-calculator kunt u eenvoudig zelf berekenen hoeveel uitstoot het intermodaal vervoer bespaart. Die besparing wil BCTN in de toekomst nog verder laten toenemen onder meer door in afstemming met de rederijen, steeds beter de export- en importstromen op elkaar af te stemmen, waardoor er minder lege kilometers gemaakt hoeven te worden.

Lean & Green

In 2008 heeft BCTN een Lean and Green award behaald en in 2015 de eerste ster. Deze ster wordt gegeven wanneer een organisatie binnen vijf jaar een 20% CO2-reductie behaald. BCTN is strevend naar de tweede ster en is altijd op zoek naar duurzamere mogelijkheden en oplossingen. Door containers via de barge over water aan en af te voeren levert BCTN een aanzienlijke bijdrage in het terugdringen van CO2 uitstoot. In vergelijking met de reguliere vrachtauto, weet BCTN door deze groene vorm van transport een reductie van de emissie te realiseren.

BCTN terminal equipment

BCTN vind het belangrijk om bewuster om te gaan met onze natuur en is daarom ook altijd op zoek naar innovatieve verbeteringen. Zo proberen wij onze terminal equipment ook zo duurzaam mogelijk te maken. In onze kranen op de terminals is een energiebesparende innovatie ingebouwd. Hierbij werkt de motor als een dynamo. Als de kraan zakt, wordt de energie die dat oplevert opgevangen en teruggeven aan het net. Ook maken wij op de terminal in Alblasserdam en Nijmegen gebruik van walstroom. Dit zorgt ervoor dat de schepen die aan het laden of lossen zijn hun elektriciteit kunnen aansluiten aan wal. Zo hoeven zij niet onnodig hun motor te laten draaien, wat de CO2 uitstoot verminderd.