Het meest recente printmagazine van Flows focust op hinterlandlogistiek. In dat magazine bijt Joop Mijland, de CEO van BCTN, de spits af. Hij uit een duidelijke ambitie voor Vlaanderen.
BCTN streeft de komende jaren naar maximaal zes binnenvaartterminals in Vlaanderen. “We hebben nu al terminals in Meerhout, Geel, Beringen en binnenkort een in Lommel. Buiten de omgeving van het Albertkanaal zie ik ons nog niet actief worden in België, al kregen we daar wel al verzoeken voor”, zegt CEO Joop Mijland.
Joop Mijland geeft leiding aan BCTN. Dat bedrijf heeft nu drie Vlaamse terminals, met een vierde in aanbouw, vijf terminals in Nederland en een zesde is daar in aanbouw. We praten met hem in Alblasserdam bij Rotterdam. Die terminal is een draaischijf in het BCTN-netwerk: “We hebben zowel in Rotterdam als Antwerpen fixed windows. Vanuit Meerhout en de satellietterminals Geel en Beringen nemen we goederen mee voor MPET en DP World in Antwerpen en APM, ECT, Rotterdam World Gateway en Euromax in Rotterdam en omgekeerd. In Alblasserdam worden containers voor de diverse terminals op afzonderlijke schepen gezet.”
Die fixed windows zijn belangrijk?
Joop Mijland: “We zijn er drie jaar geleden mee begonnen. Voor die tijd dobberden onze schepen te vaak wachtend rond. Maar elke dag niets doen, kost per schip duizenden euro’s en dat voor zeventien schepen, dat is veel geld. Toen hebben we afspraken gemaakt met de deepseaterminals. Inmiddels arriveert 85% van onze schepen binnen de fixed windows. De overige 15% lukt niet omdat een schip te laat is aan de deepseakant. We hebben dit kunnen afspreken door ons marktaandeel van achtduizend tot tienduizend containers per week.”
85% van onze schepen arriveert binnen de fixed windows
In Lommel start BCTN binnenkort met een nieuwe terminal.
“Dat wordt een satelliet van Meerhout, net als Geel en Beringen. Het industrieterrein Kristalpark in Lommel ligt er nu nog een beetje verloren bij. Ook Lommel kan gebruikmaken van het fixed window. Uiteindelijk willen we nog twee extra terminals in Vlaanderen. Maar wel in de buurt van het Albertkanaal, dan heeft het voor ons een toegevoegde waarde. In West-Vlaanderen zul je ons niet zien.”
Alle bruggen in het Albertkanaal moeten in 2023 zijn verhoogd. Zal dat een groot verschil maken voor BCTN?
“We kunnen dan met drie lagen containers varen. Uiteraard is er op onze Vlaamse terminals wel een grens aan wat we kunnen verwerken. Maar het is ook een kwestie van slim plannen. Hier in Alblasserdam krijgen we er een importklant bij. Dat betekent extra containers, maar die gebruiken we vervolgens ook voor een exportklant.”
BCTN komt in andere handen: de Britse investeerder Infracapital volgt het Amerikaanse Alinda Capital op. Wat betekent dat voor uw bedrijf?
“De nieuwe eigenaar heeft een terminal in Italië. Hij kent het metier. Er zijn heel wat overnamekandidaten langsgekomen. Uiteindelijk zijn we bij Infracapital terechtgekomen omdat die net als wij de ambitie heeft om te verduurzamen.”
Hoe staat het met die ambities?
“We willen vanaf juli volgend jaar een door waterstof aangedreven schip inzetten tussen Rotterdam en Meerhout. We hebben inmiddels drie schepen die elektrisch kunnen varen. Helaas zijn er nog weinig oplaadstations in Vlaanderen en Nederland. Hierbij heeft de overheid een belangrijke rol. Want één oplaadstation kost 1,2 miljoen. Zo’n bedrag trek ik niet zomaar uit onze onderneming.”
De Europese Commissie heeft kortgeleden haar klimaatplan Fit for 55 gepresenteerd. De binnenvaart moet gaan betalen voor de uitstoot van CO2.
“Transport over water zal duurder worden. Men spreekt over emissierechten van 50 euro per ton CO2, maar dat kan oplopen tot 250 euro. Enerzijds heb je die extra kosten, aan de andere kant zijn er de kosten voor de ontwikkeling van elektrische schepen en schepen op waterstof. Daar waar die curves elkaar kruisen, zal de markt duurzaamheid aanjagen. Het plan past goed in onze groene ambities. Wij willen in 2023 maximaal emissieloos varen en in 2030 volledig.”
Individuele schippers worden wel geconfronteerd met hoge kosten om hun schip te verduurzamen.
“Daarom willen we afspraken met de schippers maken: wij garanderen dat ze nog lang voor ons kunnen varen, waardoor ze de verduurzaming van hun schip kunnen betalen.”
Zal hierdoor een consolidatie in de sector optreden?
“Ik weet het niet. Maar als ze allemaal 800.000 euro moeten investeren, kunnen ze beter met twintig tegelijk naar de bank gaan, in plaats van dat apart te doen.”
Voor de last mile worden doorgaans nog vrachtwagens ingezet. Welke ontwikkelingen verwacht u op dat vlak?
Vanwege de files moeten we daar zeker wat aan doen. Hier in Alblasserdam zitten we zo dicht bij een distributiecentrum, dat we er een vrije baan vanaf de terminal naartoe hebben gelegd. In Den Bosch kunnen we vanaf de terminal zo het distributiecentrum in.”