RTV Rijnmond belicht in een artikel de groei van BCTN containertransferium Alblasserdam.
Containertransferium Alblasserdam komt op stoom
Het gaat beter met het containertransferium in Alblasserdam. Het transferium, dat miljoenen heeft gekost, werd bijna twee jaar geleden geopend. Het eerste jaar verliep teleurstellend, maar nu maken meer bedrijven er gebruik van. Vrachtwagenchauffeurs kunnen in het transferium hun lading met binnenvaartschepen van en naar de Maasvlakte laten brengen. Volgens exploitant BCTN zou het vervoer over water via Alblasserdam sneller, schoner en slimmer zijn.
De eerste maand na de opening bleef de teller steken op een overslag van slechts 300 containers. In juni was dat aantal opgelopen tot 3000 containers, zo’n 35 procent van de maximale capaciteit.
Verdubbeling
Volgens BCTN-directeur Joop Mijland is er nu sprake van een verdubbeling. “Een aantal nieuwe klanten heeft de weg naar Alblasserdam gevonden, dus ik kan zeker zeggen dat we een hoopvolle start van 2017 hebben gemaakt.”, aldus Mijland.
Transportbedrijven zijn niet makkelijk te overtuigen. De stap om goederen niet meer via de weg, maar over het water te vervoeren is een grote.
Neele-Vat Logistics
Het Rotterdamse transportbedrijf Neele-Vat Logistics heeft de overstap aangedurfd. De containers die zij vervoeren vanaf de Maasvlakte naar een rijstverwerkingsbedrijf in Papendrecht gaan nu over het water. Dat zijn er zo’n 5100 per jaar.
Peter Vinke, directeur transport van Neele-Vat: “Op jaarbasis halen we hierdoor zo’n 411.000 kg CO2 uit de lucht. Dit is equivalent aan de uitstoot van zo’n 50 huishoudens per jaar!”
Niet rustiger op de weg
Ook het havenbedrijf Rotterdam bevestigt dat het beter gaat met het transferium. Toch wordt het er volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek op de weg niet rustiger op. Maar dat heeft te maken met het einde van de crisis.
Mijland: “Er wordt sowieso meer vervoerd. En wij zien binnen de gehele BCTN-groep een toename van vervoer over water.”
Meer tijd
De doelstelling van 200.000 containers per jaar is nog steeds bij lange na niet gehaald. Maar dat heeft volgens BCTN ook meer tijd nodig.