Sinds 1995 is de inland terminal in Den Bosch onderdeel van het BCTN-netwerk. Met een oppervlakte van 45.000 m² en capaciteit voor 160.000 TEU is de terminal in Den Bosch een belangrijk op- en overslagknooppunt in de Benelux. De afgelopen jaren maakt de terminal in Den Bosch een stormachtige ontwikkeling door op het gebied van duurzaamheid. Om deze “groene evolutie” zo soepel mogelijk te laten verlopen, is Peter de Witte tweeënhalfjaar geleden aangesteld als Terminal Manager.
De doelstelling van BCTN is om deze locatie zo energieneutraal mogelijk te laten opereren. Peter vult aan: ‘Ons kantoor draait op groene elektriciteit opgewekt door windmolens en zonnepanelen. Komend jaar gaan we nog meer windmolens plaatsen op het bedrijventerrein en voorzien we naast ons equipment ook het wagenpark van schone energie.’
‘We kijken samen met onze klanten verder dan alleen het verduurzamen van productieprocessen. Zo richten wij ook onze pijlen op de logistieke afhandeling van hun goederen. Samen met de Heineken brouwerij probeert BCTN om zoveel mogelijk containers van de weg te halen en per binnenvaartschip richting de zeehavens te vervoeren.’
Elektrische barges & trucks
BCTN kijkt ook naar de toekomst: ‘Vanaf begin 2020 varen er twee elektrische barges tussen BCTN Den Bosch, BCTN Alblasserdam en de Rotterdamse Maasvlakte. Na de ingebruikname varen de barges eerst met dieselelektrische motoren. Later vervangen wij deze voor de meest efficiënte brandstofcellen van waterstof en accu’s’.
‘Momenteel bestaat onze vloot uit 11 vrachtwagens die rijden met een Euro VI motor. Daarnaast maken we ook gebruik van charters. Komend jaar gaat BCTN verder verduurzamen en elektrische trucks inzetten. Hierdoor zorgen wij ook voor een “emissieloze last mile” propositie. Onlangs is BCTN onderscheiden met de derde Lean & Green Star. Dit is het ultieme bewijs dat we koploper in duurzaamheid zijn’, besluit Peter.