Nieuw elektrisch binnenschip Nedcargo en BCTN laadt eerste containers

Logistiek dienstverlener Nedcargo en binnenvaartoperator BCTN hebben een nieuw elektrisch binnenschip, De ‘Nijmegen Max’, in de vaart genomen. Het zal varen tussen enkele terminals van BCTN en de havens van Rotterdam en Antwerpen.

De 110 meter lange ‘Nijmegen Max’ werd eind vorige week technisch getest en werd vandaag officieel goedgekeurd in aanwezigheid van Diederik Antvelink, director van Nedcargo, en Joop Mijland (foto), managing director van BCTN. Het schip werd door beide ondernemingen gezamenlijk ontwikkeld. “Het vaart tussen de terminals van BCTN in Nijmegen en Venray en de havens van Rotterdam en Antwerpen”, zegt Antvelink.

Emissievrij

Het elektrische schip gebruikt momenteel nog dieselgeneratoren om de elektromotoren aan te drijven. “Binnenkort gaan we aan de slag met batterijcontainers. Als die klaar zijn kunnen we volledig emissievrij varen. Met de dieselgeneratoren halen we een snelheid van 17 km/u met 600 kW. Dat betekent dat we super energiezuinig kunnen opereren”.

Het schip is 110 meter lang. “Doordat de elektromotoren minder ruimte innemen, kan het meer containers aan boord nemen, tot 14 containers in de lengte.”

Oplaadstation

Op de terminal in Nijmegen komt een oplaadstation voor de batterijcontainers. “Er is al een Europese subsidie vrijgemaakt voor de bouw van het oplaadstation. Dat betekent dat we binnen het jaar waarschijnlijk al emissievrij kunnen varen”.

Via deze link kunt u de proefvaart met de eerste containers volgen.