Wij zijn erg dankbaar voor 2017. Ons dertig jarig bestaan, de opening van onze inland terminal in Geel en onze eigen elektrische barges zijn enkele highlights van 2017 die er voor hebben gezorgd dat we een fantastisch jaar hebben gehad. Dit is mede dankzij uw vertrouwen tot stand gekomen. Ook 2018 belooft een mooi jaar te worden waarin wij verder werken aan de ‘Groene revolutie’. Dit jaar wordt hét jaar om ons te profileren als duurzame onderneming. Doet u met ons mee? Ook onze collega’s zijn hier ontzettend trots op. Lees hieronder de verhalen van een aantal van onze collega’s.
Bert de Groot – Terminal Manager Nijmegen – BCTN Nijmegen ontvangt zeehavenstatus
Dit jaar heeft het team van BCTN hard gewerkt om een zeehaven te worden. Dit betekent dat we nu zeeschepen in de haven van Nijmegen kunnen ontvangen. Een groot klantenbestand in ons BCTN-netwerk is op zoek naar een directe verbinding met bijvoorbeeld het UK. Doordat BCTN Nijmegen nu een zeehavenstatus heeft, betekent dit een kortere doorlooptijd die rechtstreeks naar en van de haven van Nijmegen vaart. Een mooie stap vooruit voor BCTN! Lees hier de blog over de zeehavenstatus.
Joop Mijland – CEO – BCTN 30 Jaar
30 jaar bestaat de terminal in Nijmegen. Inmiddels staat BCTN voor meer dan alleen maar de terminal van Nijmegen. De groep bestaat inmiddels uit 7 inland terminals in Nederland en België. En de 8e terminal in Beringingen is op komst. In juni 2017 hebben we ter eren van dit jubileum en deze groei een feest gegeven voor onze medewerkers en klanten om deze mijlpaal te vieren. Lees hier het artikel welke is geplaatst in de Scheepvaartkrant.
Wim Busser – Support Director Benelux – Tweede Lean & Green ster
De jaren lange inspanning van BCTN om op een bewuste wijze om te gaan met het milieu is in 2017 bekroont met een tweede Lean & Green ster. Hiermee is BCTN de eerste inland terminal die een tweede ster heeft behaald. Duurzaam ondernemen is hierdoor voor BCTN een gemeengoed geworden , en wordt inmiddels door veel van onze klanten als pre gezien om met ons samen te werken. Voor 2018 hebben wij de ambities om de derde Lean & Green ster te behalen. Nog geen enkel bedrijf in Nederland heeft voldaan aan de eisen die gesteld worden aan de derde ster. Voor de derde ster moet de kwaliteit van de berekeningen van de Co2 uitstoot verbeteren ten opzichte van de tweede ster, en dient er een besparing op CO2 gerealiseerd moeten worden van 10,6% ten opzichte van de resultaten van de tweede ster. Lees hier de bog over de tweede Lean & Green ster.
David Huybrechts – Terminal Manager Geel/Meerhout – BCTN Geel
De opening van BCTN Geel is de uiteindelijke realisatie van een plan dat al langer bestond. Het vermijden van 400.000 vrachtwagenkilometers per jaar ! Dit verbetert de mobiliteit en verkeersveiligheid in de regio en is veel beter voor het milieu door een aanzienlijke vermindering van de CO² uitstoot. In een recordtempo werd een kleine wildernis omgetoverd tot een terrein met elektriciteit, riolering, verharding, containerkraan en kantoor. Drie weken na de opstart waren we volledig operationeel en ondertussen draait de terminal op volle kracht. Dat is uitgesproken BCTN : “duurzame oplossingen voor complexe transportuitdagingen”. Lees hier de blog over de opening van onze terminal in Geel.
Joop Mijland – CEO BCTN – BCTN Beringen
BCTN probeert haar diensten zo duurzaam mogelijk uit te voeren, onder andere door het gebruik van energie zuinig equipment. Door de nieuwe terminals in Geel en Beringen haalt Gheys en BCTN samen meer dan 50.000 (op termijn 80.000) vrachtwagen ritten per jaar van de weg”, aldus BCTN CEO Joop Mijland. Volg hier de bouw van onze 8e terminal.
Bert de Groot – Terminal Manager – Elektrische Barge
BCTN zet volledig in op duurzaam bargevervoer. In 2017 hebben de onderhandelingen plaats gevonden voor het ontwikkelen van een elektrische barge. Het eerste containerbinnenvaartschip wordt al in oktober 2019 opgeleverd. Met een lengte van 90 meter en breedte van 11,5 meter vervoert dit containerschip straks 120 containers op duurzame wijze. Na de ingebruikname vaart het schip in eerste instantie op basis van dieselelektrische voortstuwing. In de toekomst wil BCTN nog meer besparen door twee diesel- elektrische schepen te ontwikkelen. Deze schepen zullen op afzienbare termijn door innovatie in samenwerking volledig elektrisch kunnen varen. Lees hier de blogs over de ontwikkeling van onze elektrische barge.